Trollhättan
Volvo Flygmotor levererade den sista RM8-motorn till Viggen.
Efterföljaren som hette RM12 och var avsedd för att sitta i ett JAS-plan. Men den motorn befann sig ännu i utvecklingsskedet.
Samtidigt som Flygmotors militära produktion krympte blev företaget mindre beroende av försvaret även om det innebar en del bekymmer.
Flygmotors vd Bengt Eriksson hoppades på balans mellan vivil och militär produktion.
Volvo Flygmotor slog på stort när den sista motorn i serien levererades till Flygvapnet. Ett 100-tal anställda och gäster bjöds in till ceremonin i Malögagården.

De inbjudna gästerna bjöds och på en flyguppvisning. 

Bengt Eriksson t.h. i samspråk med bl.a. FMV:s chef Gunnar Lundqvist och flygvapenchefen Sven-Olof Olson 

Volvo Flygmotors vd Bengt Eriksson överlämnade det inramade ”garantibeviset” till FMV:s kvalitétschef Bertil Nyström som lämnade det vidare till FMV-chefen Gunnar Lindqvist 

Bengt Eriksson t.h. gav den avgående flygvapenchefen Sven-Olof Olson en avskedsgåva att pryda skrivbordet med